22 March, 2011

Ikhlaskah kita?

Orang yang sibuk melakukan kebaikan tidak akan sempat melihat kejahatan orang lain. Itulah kata-kata yang jika dihayati mengundang makna yang begitu besar kepada diri kita. Di mana kita? Adalah mata kita masih melihat kejahatan orang lain? Adakah telinga kita masih suka mendengar kata-kata buruk tentang orang lain dan mulut kita masih gemar menuturkan kejahatan orang lain? Jika semua ini masih wujud  dalam diri kita, usahlah anggap kita sudah cukup melakukan kebaikan.

Jika kita melakukan kebaikan sekalipun, janganlah merasa kita hebat dan mengharapkan sanjungan kerana ia hanya akan mengundang riak di dalam diri. Jika ibadat kita melebihi orang lain, jangan berbangga dalam diri kerana ia akan mengundang ujub (merasa diri lebih baik hingga menolak kebaikan orang lain, bangga dengan dirinya hingga meremehkan orang lain), sangat sukar dikesan dan dirawat. 

Bukan mudah untuk berlaku ikhlas. Makin dicari semakin ia menjadi misteri. Lakukan semua perkara kerana Allah, itu yang dinamakan...IKHLAS. 

         
Ikhlaskah kita atas setiap perbuatan dan tindakan kita? Tanyalah pada hati dan kita kan temuinya. Semoga kita akan menjadi orang yang ikhlas.

Renungan buat kita semua...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...