07 December, 2011

Stuck In The Moment..



Layannn...


27 June, 2011

Roti Jala resepi Kak jee

roti jala color-color
Hari ni saya dapat cuti selepas semalam berpenat di tengah padang bagi menjayakan program sukan tahunan sekolah. Dari pagi lagi duk teringat-ingat nak makan roti jala dengan serawa durian, tambah excited lagi bila guna acuan roti jala yg ada tiga lubang tu. Minggu lepas beli dua acuan roti jala ni kat Daiso, the Curve. Sebelum ni dah ada satu tapi hanya boleh buat satu warna je la..kena la ada kawannya baru boleh jadi warna-warni.

acuan roti jala style baru..

Kebetulan smlm suami dah belikan durian, apa lagi berhemas pulas lah duk mengirai roti jala kat dapur. Saya gunakan beberapa warna, rasa macam budak main masak-masak pulak.. tapi hasilnya wahhhh..cantik dan berwarna-warni. Sapa lagi nak puji kalau tak sendiri yang puji..hahaha.

Proses menjala..
Proses buat roti jala ni nampak macam susah tapi bila buat rupanya senang je..sapa yang belum buat lagi boleh cuba ye..kalau tak jadi, tak pe jgn risau boleh cuba lagi, dan lagi....

Resepi roti jala saya cilok dari dapurkakjee yang dulunya cukup pakar dalam membuat roti jala walaupun skrg kak jee dah bersara dari menjala.  Roti jala resepi kak jee ni memang lembut dan terasa lemaknya.. Thanks Kak jee..best resepi ni. Izinkan saya copy paste resepinya ye..

Roti jala
Sumber: dapurkakjee
 
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan(boleh guna susu cair)
1 cawan air
1 biji telur
secubit garam
beberapa titis pewarna kuning
(kalau nak warna lain, letak je pewarna)
CARA:

Masuk semua bahan dalam blender, blend sebati. Tuang dalam botol acuan. Boleh guna acuan biasa. Pastu panaskan non stick pan dan oleskan mentega ke seluruh kuali. Biar kuali panas dan mulalah menjala. Mula2 buat mesti tak cantik tapi lama kelamaan okaylah. Bila sekeping sudah masak, alihkannya ke pinggan, terbalikkan supaya permukaan atas yang licin mengadap ke bawah. Kemudian gulung. (Kena simpan dalam bekas kedap udara supaya tidak menjadi kering dan keras)  Ulang sampai habis.


Cara melipat roti jala, saya ikut cara kak jee, face down bahagian atas yg licin baru digulung. Hasilnya roti jala kelihatan lebih berkilat dan menarik. Sangat enak dimakan bersama dgn serawa durian..pergggh. Sapa yg teringin nak menjala juga sila-silalah ye..

20 June, 2011

No Fail Banana Muffin


Salam..
Semalam buat banana muffin. Godek punya godek nak mencari resepi yang sesuai, terjumpa kt rumah kha. Nampak cam best je muffin ni..namanya pun no fail banana muffin, ini kalau buat tak pernah fail punyalah. 
Muffin ni memang sedap dan lembut. Pisang yang banyak kat rumah, jadi jaya ejas sikit resepinya dgn lebihkan lagi setengah cawan pisang dan kurangkan gula sebab pisang sudah masak ranum. Terasa aroma pisangnya dan muffin tetap lembut.

Resepi dari rumah kha yang sumbernya dari dapur izahdaut.

IngredientS
1 1/4 cup all purpose flour
1 tsp baking soda *saya letak 2/3 tsp soda & 1/2 tsp baking powder
A pinch of salt
1 cup sugar *saya letak 1/2 cawan gula perang
1/2 cup canola/corn oil 
2 eggs
1 cup mashed banana *saya letak 1 1/2 cawan pisang (dilenyek)
1 tsp vanilla
  
Method :
  • Mix flour, baking soda and salt.  
  • Whisk sugar, oil and eggs until smooth.  Add banana and vanilla, beating well.
  • Add flour mixture and beat until well combined.
  • Bake at 180 deg C for 25 mins.

Dah tak sabar nak ngap..



18 June, 2011

Tips elak kecurian, dirompak dan dirogol dalam rumah sendiri.



Elak Kecurian, Dirompak dan dirogol dalam Rumah Sendiri

Banyak kes pecah rumah dan ada ahli keluarga dibunuh atau dirogol oleh perompak. Muhasabahkan diri kita. Adakah kita pernah mengabaikan tanggungjawab sebagai ketua dalam keluarga menentukan anak-anak dan isteri kita selamat ketika tidur waktu malam hari? Adakah kita pernah memagar rumah kita secara fisikal dan dipagari dengan pendinding ayat Al-Quran.

Rumah yang dipagar dengan keluli atau mangga solex, sekiranya perompak menggunakan ilmu sihir boleh membuka semua kunci. Kerana ilmu sihir itu kerja iblis dan syaitan. Terutama perompak dari Indonesia yang mahir menggunakan ilmu sihir memukau dan pembuka kunci. Hanya dengan menepok mangga ia terbuka tanpa kunci. Jadi mari kita pagar rumah kita dengan ayat suci Al-Quran dan baca tip pencegahan ini.

Tips menghalang kecurian.

  • Jangan biarkan anak-anak tidur di ruang tamu seorang diri (mereka mungkin menggunakan anak sebagai tebusan).

  • Kunci atau sorokkan semua pisau-pisau yang terdapat di dapur sebelum tidur (Kesemua kes kecurian di dapati pisau hilang dan menurut polis mereka akan mencari pisau dahulu sebelum mencuri bertujuan untuk melindungi diri mereka).

  • Sekiranya terdengar/terlihat paip air di luar rumah terbuka pada tengah malam (pukul 12:00 ke atas), jangan keluar rumah untuk menutup paip tersebut kerana ini adalah taktik terbaru mereka di mana mereka telah menunggu di luar pintu rumah untuk masuk (kes terbaru berlaku di Dungun dan Petaling Jaya).

  • Beritahu anak-anak sekiranya hendak ke tandas (jika tandas jauh) di waktu tengah malam, kejutkan ibu bapa untuk bersama mereka.

  • Jangan simpan barang-barang kemas di dalam almari baju (cara lama ye, fikirkan secara kreatif tempat yang sesuai untuk menyimpan semua barang kemas...).

  • Bawa alarm kereta bersama semasa tidur, in case terjaga tengah malam, cuba on and off kan balik untuk menakutkan pencuri (menandakan kita sentiasa alert dan penghuni rumah masih belum tidur).

  • Tekan button merah alarm kereta anda jika anda suspect pencuri sudah masuk ke dalam rumah.

  • Sekiranya terlihat orang-orang yang agak aneh dan asing di kawasan rumah anda, sila dapatkan plet no motor/kereta mereka (selalunya naik motor dan mereka ni biasanya berdua, setiap kali kita lalu depan mereka, mereka akan menundukkan kepala).

  • Pesan kepada jiran, sekiranya ada sesiapa yang datang ke rumah kita dan mengaku saudara kita bertujuan untuk mengambil barang-barang, jangan benarkan, beri nombor telefon anda kepada jiran supaya mereka boleh 'double check' dengan kita.

  • Semasa tidur, pastikan handphone anda berada di sisi atau pastikan juga Cordless Phone anda berada di sisi anda ataupun sambungkan satu extension dalam bilik tidur anda. Ini memudahkan anda membuat panggilan kecemasan sekiranya anda terasa kehadiran pencuri di dalam rumah anda.

  • Adakan senarai nombor telefon kecemasan seperti polis kawasan anda, bomba kawasan anda, 999 atau sebagainya. Pastikan nombor-nombor ini disimpan dalam handphone anda. Kalau boleh, hafalkan nombor tersebut. Ini memudahkan anda membuat panggilan telefon.

  • Kalau berkemampuan, pasangkan alat pengesan kecurian di rumah atau automatik alarm.

  • Lampu porch dan lampu belakang rumah sepatutnya terpasang secara automatik bila malam, baik semasa kita ada di rumah atau pergi bercuti.

  • Kalau cuti lama, pesan jiran kutip surat-surat dalam peti surat. Peti surat yang penuh membantu pencuri menghidu ketiadaan tuan rumah.

  • Kalau kawasan anda kerap berlaku kecurian, buat permohonan rasmi dari Balai Polis berdekatan supaya ada anggota polis buat rondaan yang kerap di kawasan anda.

  • Kereta Proton adalah paling mudah dicuri. Kalau kereta anda 'new brand', sekurang-kurangnya anda perlu lock gear & steering sebelum tidur (sebenarnya masih boleh dicuri, tetapi akan berjaya melambatkan pencuri).

  • Kalau ada anak-anak perempuan, sebaik-baiknya pintu biliknya dikunci dari dalam (sebab ada pencuri yg mengambil kesempatan seksual) dan anda perlu ada kunci pendua sekiranya berlaku kebakaran.

  • Sekurang-kurangnya simpan kayu hoki atau baseball di bawah katil anda buat mempertahankan diri dari pencuri yang ganas.

  • Jangan letak kunci bawah pasu bunga/mail box/alang pintu/tepi tingkap bila keluar (Pencuri dah lama tau taktik ni...). Lebih selamat beri pada jiran yang kita kenal rapat.

  • Kalau sewa rumah baru pastikan anda tukar padlock baru, mana tau bekas-bekas penyewa lama masih menyimpan kunci pendua.

  • Kurangkan pendedahan dan pergaulan anda dengan pekerja asing.

  • Pastikan keadaan selamat sebelum buka pintu rumah (tak kira siang atau malam, terutamanya balik lepas 11:00 malam) 
Skrg ni duduk dalam rumah sendiri pun belum tentu lagi selamat jika tidak ada langkah-langkah penjagaan yang betul sekatang. Dulu-dulu kat kampung, pintu rumah tak pernah bertutup dari pagi sampai ke petang tapi tak pernah pula berlaku kecurian. Skrg ni pantang lepa je..habis disapunya.

    03 June, 2011

    Sungai Lui by Aizat

    Pertama kali mendengar lagu ni hati duk tertanya-tanya siapalah empunya suara ni..mendayu-dayu dan cukup menenangkan. Setelah sekian lama, semalam tengok Aizat nyanyi lagu ni..lagu Aizat rupanya, patutlah sedap. Selama ini ingat penyanyi dari Indonesia..tertinggal kereta api  betul la..hahaha. Sorry Aizat..bukan salah sy ye( tak nak ngaku tu..)..suara Aizat lain sikit bila nyanyi lagu ni. Apa pun lagu ni mmg 'the best'. So. layannnnnn...


    video


     Sungai Lui_Aizat

    Pejamkan matamu untukku
    Dengarlah dunia berkata-kata
    Usah kau ragu di sini tempatmu
    Walau berubah di mata kita tetap indah
    Selagi kau masih percaya

    Ketawa kecewa terpisah
    Jalan yang lurus kian berhalang
    Adakah semua ini yang ku inginkan
    Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
    Ku harap ku masih percaya

    Adakah semua ini yang ku inginkan
    Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata
    Ku harap kau masih percaya

    Buka matamu
    Biar aku memelukmu
    Kita bersama masih muda masih mentah
    Ku harap kau masih percaya

    Selama ini selama ini
    Selama ini selama ini
    Selama ini selama ini
    Selama ini


    25 May, 2011

    Golden Churn Butter dikesan mengandungi DNA babi.


    Bahagian penelidikan Jabatan Agama Johor telah mengeluarkan memo pada 18 Mei yang lepas bahawa salah satu produk butter daripada New Zealand iaitu Golden Churn Butter telah dikesan mengandungi DNA lemak babi. 



    Golden Churn Butter ini banyak digunakan dalam pembuatan  roti, kek dan pastri. Semua yang beragama Islam dinasihatkan untuk tidak menggunakan produk tersebut sehingga ada maklumat terbaru.

    Nasib baiklah selama ini tak pernah guna butter golden churn untuk membuat kek dan roti, setia dengan buttercup dan planta/daisy je. 
    Kredit kepada eiz1004.

    21 May, 2011

    Terkini: Kejadian Tanah Runtuh di Hulu Langat

    KEJADIAN tanah runtuh yang meranapkan asrama Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto Aizuddin Saad

    Satu kejadian tanah runtuh telah berlaku di belakang sebuah asrama anak yatim di Sungai Semungkis, Batu 14, Hulu Langat pada jam 2.20 petang tadi. Seramai 25 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, tertimbus dalam kejadian tanah runtuh tersebut.


    PERGERAKAN tanah kelihatan ketika hujan lebat dalam tragedi tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto Yazit Razali

    Seramai 25 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa, tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat, dekat sini, hari ini.

    PASUKAN penyelamat memberikan rawatan kepada mangsa tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto Aizuddin Saad

    Penghuni yang cedera berusia antara 11 dan 17 tahun manakala lelaki dewasa itu dipercayai pekerja di rumah anak yatim berkenaan.

    PENDUDUK kampung membantu mengusung seorang penghuni yang cedera dalam kejadian tanah runtuh menimpa mangsa Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto BERNAMA

    Semua yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui, kata Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada sidang akhbar di sini hari ini.

    Beliau berkata rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja. Semua penghuni rumah itu adalah lelaki.

    Ketika kejadian 2.30 petang, semua penghuni rumah anak yatim itu berada di dewan serbaguna untuk persiapan satu majlis yang dijadualkan pada jam 5.00 petang.


    "Saya dengar bunyi dentuman kuat, tiba-tiba tanah kejar saya," kata Ketua Warden Rumah Anak Yatim Al-Takwa, FELCRA Semungkis, Mohamad Hambali Ismail, 34, ketika ditemuramah wartawan Berita Harian Online, sebentar tadi.

    Katanya, ketika kejadian 2.15 petang itu, seramai 23 penghuni sedang membuat persiapan untuk menyambut ketibaan rombongan FINAS yang dijadualkan makan tengah hari dan beramah mesra dengan anak yatim.


    "Ketika sedang sibuk membuat persiapan, saya terdengar dentuman kuat. Saya tidak dapat berbuat apa-apa dan terpaksa lari menyelamatkan diri," katanya.
    Beliau berkata, sementara menunggu rombongan FINAS, anak yatim terbabit sebahagiannya berlatih kompang dan nasyid.

    Ketika kejadian, 23 orang berada di bawah khemah untuk majlis makan tengah hari itu.


    Sementara itu, seorang penghuni rumah anak yatim berkenaan, Mohd Faizal Isni, 17, berkata, ketika kejadian dia ke tandas dan tiba-tiba kejadian berkenaan berlaku.

    "Saya nampak kawan-kawan yang berada bawah khemah sudah tertimbus, cuma nampak tangan dan kepala mereka. Semuanya terkambus.

    "Masa yang sama, ketika saya menoleh ke belakang ternampak tanah runtuh seperti mengejar saya," katanya.



    KEADAAN Rumah Anak Yatim Al-Takwa, FELCRA Semungkis, Batu 14, Hulu Langat, Kajang, dalam kejadian tanah runtuh. - Foto Yazit Razali
    Runtuhan tanah dari bukit itu dikatakan menimbus dewan serbaguna yang terletak di lereng bukit itu menyebabkan bangunan setingkat itu musnah sama sekali. Turut terkena runtuhan tanah itu ialah sebuah surau. 



    ANGGOTA Bomba dan Penyelamat bekerjasama dengan penduduk kampung dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto BERNAMA

    "Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri," kata Tun Hisan pada sidang akhbar di tempat kejadian.

    PASUKAN penyelamat mengeluarkan mangsa tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto Aizuddin Saad

    Berita Terkini TV3 mengesahkan sehingga jam 10.40 malam ini 18 orang telah ditemui dengan 9 orang maut, 9 orang selamat, manakala 7 orang lagi masih tertimbus di bawah runtuhan dalam kejadian tanah runtuh di Rumah Anak Yatim Al-Takwa FELCRA Semungkis, di Hulu Langat, dekat sini.







    PASUKAN penyelamat mengusung mangsa yang berjaya dikeluarkan dari timbunan tanah runtuh di Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa di Kampung Sungai Gahal, Hulu Langat. - Foto Rosli Rahmat

    Pasukan penyelamat dan polis akan meneruskan operasi menyelamat sehingga menemui semua mangsa kejadian. 


    MANGSA tragedi tanah runtuh, Mohd Khairul Annuar, 9, dihantar ke Hospital Ampang. - Foto Yong Chee Choong

    SUASANA hiba ketika melihat jenazah rakan mereka yang terbabit dalam tragedi tanah runtuh Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa. - Foto Rosli Rahmat

    MANGSA kejadian tanah runtuh diselamatkan. - Foto Aizuddin Saad

    Al Fatihah kepada semua mangsa runtuhan tanah runtuh. Semoga baki 7 lagi mangsa yang tertimbus berjaya ditemui dengan selamat. Amin..
    kredit kepada bharian.com , bharian.online

    20 May, 2011

    Istiqamah Seumpama Rumput.


    Dipijak tetapi tidak mati, lembut tetapi tidak reput..itulah gambaran satu ciptaan Tuhan yang sangat indah.

    Rumput ialah sejenis tumbuhan yang paling mudah tumbuh, tahan lasak dan senang mata memandang. Warnanya yang hijau memberikan ketenangan kepada sesiapa  yang melihatnya. Rumput tidak berbuah, tidak mengeluarkan bunga yang berwarna-warni, tetapi manusia tetap menanamnya.


    Kenapa? Apa keistimewaannya rumput? Rumput memberi kekuatan kepada tanah. Akarnya mencengkam dan menghalang air daripada menembusi tanah dengan mudah. Ia menghalang hakisan tanah di lereng-lereng cerun yang curam. 

    Menahan hakisan tanah?? Oh, hebatnya! Walaupun tanah dan batu sifatnya keras..rupa-rupanya rumput yang lembut yang menahan tanah daripada runtuh, bukannya tanah mahupun batu yang keras itu. Bukan pokok bunga ros yang menghasilkan bunga yang cantik atau pokok rambutan yang menghasilkan buah yang banyak.

    Apa yang kita boleh belajar dari hakikat ini..jangan berasa hina diri. Walaupun kita tidak mempunyai rupa yang cantik, harta yang banyak atau kecerdasan yang tinggi, kita masih boleh berbakti kepada orang lain melalui keistimewaan yang kita miliki.

    Tuhan mencipta manusia dengan 'keunikan' masing-masing. Setiap orang mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.  Kenali apakah keistimewaan kita dan pertingkatkan. Jadilah seperti rumput, walaupun tidak berbuah dan tidak berbunga tetapi mampu menahan hakisan air.


    Rumput itu lembut tetapi kuat..walaupun dipijak beribu kali, rumput masih mampu bertahan. Lembut memang lembut, dan kerana kelembutan itulah ia tidak patah apabila dipijak. Ia melentur apabila dihenyak, tetapi kemudiaannya kembali semula ke bentuk asalnya. Bayangkan jika rumput 'berkeras', pasti akan patah dan musnah.

    Kelembutan pada rumput sebenarnya adalah satu kekuatan, bukan satu kelemahan. Kita pun begitu juga..jangan terlalu berkeras dan sukar bertolak ansur. Kita boleh tegas tapi bukan berkeras. Ada orang yang suka berkeras tetapi tidak tegas. Dan tidak mustahil ada juga yang lembut, tetapi sebenarnya sangat tegas. Belajarlah daripada rumput, sifatnya lembut tetapi tidak patah sekalipun dipijak dan dihenyak. Bersikap lemah lembut bukan bererti kita lemah, malah itu sebenarnya adalah satu kekuatan.  

    16 May, 2011

    Kad Ucapan Hari Guru dari Kak Ayu dan ucapkanlah 'Terima Kasih"


    Terima kasih Kak Ayu, Citarasa Rinduan kerana sudi menghadiahkan kad ucapan hari guru. Rasa terharu sangat-sangat kerana jasa sebagai guru dihargai oleh semua rakan-rakan. 

    Kerjaya sebagai seorang guru pada masa kini sangat besar cabarannya berbanding guru-guru terdahulu. Dahulu, seorang guru cukup dihormati. Ke mana saja pergi, orang akan panggil 'cikgu'. Ibu bapa dahulu terutamanya yang tinggal di kampung menyerah sepenuhnya anak-anak mereka kepada guru. Ayah saya dahulu pernah berkata kepada seorang cikgu saya semasa saya di sekolah rendah "Cikgu, ajarlah anak saya dengan apa cara sekalipun supaya anak saya pandai, jadi orang yang berguna. Asalkan jangan patah riuk sudahlah..." Betapa ayah saya dahulu sangat percaya kepada guru untuk mendidik anaknya ini.

    Tetapi kerjaya guru sekarang ini tidak begitu, guru tidak dibenarkan sedikit pun menyentuh murid..jentik tak boleh, pukul jauh lagi. Tugas guru hanya untuk mengajar semata-mata. Sering kali tindakan guru untuk membimbing murid disalahertikan oleh ibu bapa kononnya nak mendera anak mereka. Tapi sesetengah ibu bapa sering lupa, separuh masa murid adalah bersama dgn guru-gurunya. Kadang-kadang masa dengan ibu bapa hanyalah waktu malam sebelum mereka masuk tidur. 

    Walaupun kadang kala guru agak tegas dengan murid tapi nun jauh di sudut hati rasa sayang kepada mereka sentiasa wujud di hati. Bila guru menegur murid bukan kerana benci tapi kerana rasa sayang kepada mereka, ingin melihat anak didiknya menjadi insan yang lebih baik. Namun begitu saya amat berterima kasih kepada ibu bapa yang meletakkan sepenuh kepercayaan untuk mendidik anak mereka.

    Guru-guru bukan meminta untuk disanjung tapi cukuplah sekadar ucapan terima kasih. Bila seorang ibu datang berjumpa dengan saya mengucapkan "terima kasih cikgu mengajar anak saya." Aduh, terharunya rasa hati bila diri dihargai, hilang rasanya segala penat lelah selama ini.

    Namun, tak semua ibu bapa sebegitu. Kenapa sukarnya untuk mengucapkan terima kasih. Pernah satu hari, tiga tahun yang lalu seorang murid lelaki terluka di hidung. Walau pun saya bukan guru kelas kepada murid tersebut, atas rasa simpati saya membersihkan dan meletakkan ubat pada murid itu. 

    Petangnya ibu murid tersebut datang ke sekolah mencari saya. Datang bukan untuk berterima kasih tapi untuk memaki hamun saya kerana pandai-pandai letak ubat dan tidak menghubunginya. Luka pada hidung anaknya terlalu sedikit tapi saya dimaki hamun bagaikan saya melakukan kesalahan yang besar. Dia siap ugut saya, kalau apa-apa berlaku pada hidung anaknya,siaplah saya.. Sedihnya hati Tuhan saja yang tahu, niat saya yang ikhlas untuk menolong sedikit pun tidak dihargai malah dihadiahkan ugutan lagi.

    Selepas dibawa ke klinik bersama dengan guru penolong kanan, doktor mengesahkan tidak ada apa-apa yang berlaku cuma luka kecil sahaja. Tuhan Maha Adil, ibu itu pula dimarahi oleh doktor atas sikapnya sedangkan luka anaknya tidak seberapa.  Esoknya, murid itu datang ke sekolah seperti biasa dan ibunya sedikit pun tidak menunjukkan rasa bersalah.

    Kepada semua ibu bapa, janganlah kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Jangan kerana segelintir guru yang membuat onar, semua guru disalahkan. Guru bukanlah sekejam yang disangkakan. Guru juga memiliki sekeping hati yang ikhlas ingin melihat anak didiknya berjaya dan cemerlang dalam kehidupan. Ucapkanlah terima kasih kepada guru-guru yang mengajar anak-anak anda.

    Terima kasih buat semua yang sentiasa menghargai cikgu-cikgu..


    15 May, 2011

    Selamat Hari Guru.

    “GURU PENJANA TRANSFOMASI PENDIDIKAN NEGARA”

    16 Mei...tarikh yang cukup simbolik bermula sejak 40 tahun yang lalu. Dari anak-anak kecil hingga ke dewasa semua mengetahui akan tarikh tersebut, tarikh yang cukup bermakna buat semua insan yang bergelar guru. Besarnya tugas dan peranan guru-guru amat penting dalam membentuk generasi cemerlang. Namun hari ini cabarannya yang perlu dihadapi oleh guru cukup berbeza berbanding guru-guru pada masa dahulu. Semoga semua guru-guru sentiasa tabah dan sabar menjalani amanah Allah yang telah diberikan. 


    Terima kasih buat semua guru-guru yang telah banyak mendidik dan membimbing saya sehingga berjaya menjadi seorang guru sekarang. Segala jasa dan bakti cikgu akan tetap saya kenang hingga ke akhir hayat. Guru-guru saya dahululah yang menjadi mentor dan pembakar semangat buat saya sekarang. Banyak bimbingan yang cikgu-cikgu berikan yang saya aplikasikan buat murid-murid saya. 

    Walau ada sesetengah perkara perlu diubahsuai dengan situasi pada masa kini, murid-murid yang terlalu 'advanced' serta bebanan tugas lain yang tidak berpenghujung, namun ia tidak menghakis semangat untuk berjuang demi anak bangsa tercinta. Semoga Tuhan sentiasa memberiku kekuatan untuk terus menjalaninya..


    Buat semua guru, hayatilah...

    JIWA GURU

    Bila kita seorang guru,
    Pastikan kita berjiwa guru,
    Berhati bersih dan suci,
    Tidak ada benci membenci,
    Hati dan minda sentiasa terbuka,
    Tiada dendam dan prasangka.

    Bila kita berjiwa guru,
    Pastikan perkataan ini tidak diguna:
    * 'Masa kerja telah habis'.
    * 'Itu bukan kerja saya'.
    * 'Ini bukan kerja murid'.
    * 'Saya tidak dapat apa-apa'.
    * 'Buat apa susah-susah'.
    * 'Cukuplah apa yang kita sudah buat'.
    * 'Buat apa kerja rajin-rajin'.

    Ingatlah!
    Sekali kita bergelar cikgu,
    Perkataan kita jadi ingatan,
    Kelakuan kita jadi ikutan,
    Amalan kita jadi panduan.

    Oleh itu....
    jadilah cikgu berjiwa guru,
    * Hati bersih sentiasa pemaaf.
    * Rela bekerja bila-bila masa kerana sedar kerja itu ibadah kita.
    * Guru yang mulia mesti berhati mulia.
    Semoga Allah memberkati semua cikgu yang berjiwa guru.
    * Semoga semua cikgu berjiwa guru.

    Selamat Hari Guru buat semua guru-guru di Malaysia. 

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...