25 May, 2011

Golden Churn Butter dikesan mengandungi DNA babi.


Bahagian penelidikan Jabatan Agama Johor telah mengeluarkan memo pada 18 Mei yang lepas bahawa salah satu produk butter daripada New Zealand iaitu Golden Churn Butter telah dikesan mengandungi DNA lemak babi. 



Golden Churn Butter ini banyak digunakan dalam pembuatan  roti, kek dan pastri. Semua yang beragama Islam dinasihatkan untuk tidak menggunakan produk tersebut sehingga ada maklumat terbaru.

Nasib baiklah selama ini tak pernah guna butter golden churn untuk membuat kek dan roti, setia dengan buttercup dan planta/daisy je. 
Kredit kepada eiz1004.

4 comments:

Citarasa Rinduan said...

niey--
kak ayu dapat tahu ttg hal nie dari blog CMG..
mmg kan, agak merisaukan..
namun, syukur sbb kita dh tahu awal2

niey_muhaini said...

Hai kak ayu..
Sharing is caring..Sama-samalah kita berkongsi maklumat ni, ramai lagi yang tak tau tentang hal ini. Smg dpt memberi manafaat kpd rakan2 yg lain..

kakpah said...

salam niey,
kalau kita buat sendiri kita boleh kawal apa yang kita masukkan dalam makanan kita. Beli yang dah siap kat kedai ni yang kita tak tahu. Roti, bun, kek.. nampak gaya semua kena buat sendiri lah sekarang.

niey_muhaini said...

Salam kak pah..
Betul kata kak pah tu, beli kat kedai ni tak tau apa bahan2nya. Sy skrg ni sejak ada breadmaker dah mula buat roti sendiri, dah tak beli kt kedai lg dah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...